Vad behöver jag för att komma igång med JobOffice Kassa?

Från uppstart till din första kund, en checklista.

Nedan följer en kort lista på saker du bör tänka på när du är på väg att börja använda JobOffice Kassa. Genom att ha bra koll på vad du behöver göra och i vilken ordning du bör göra det kan du spara både tid och pengar.

Naturligtvis finns en hel del annat som berör just din verksamhet du bör tänka på så se gärna detta mer som en allmän checklista för att komma igång. Har du mer specifika frågor om något steg eller något du undrar över som inte finns med på listan kontakta gärna vår support så hjälper vi till.

1. En kassadator med Windows 7 eller senare. Kan vara en egen dator, laptop, surfplatta eller ett POS system med pekskärm och kunddisplay. Vad behöver du?

2. Kvittoskrivare. JobOffice Kassa använder endast kvittoskrivare från tillverkaren Star Micronics. Vanligast är den USB kopplade men det finns även som LAN skrivare och Bluetooth.

3. Extra utrustning. Fundera på vilken extrautrustning du behöver, så som kassalåda för kontanter och streckkodsläsare. För att kassalådan ska öppnas automatiskt när kvitto skrivs ut måste den vara kompatibel med Star kvittoskrivare. För streckkodsläsare rekommenderar vi Honeywell 1300G.

4. Kortterminal och inlösenavtal. Ska du ta betalt med kort är det viktigt att fundera på vilket typ av avtal för terminalen och inlösenavtal du väljer. Vi rekommenderar att du alltid hyr din terminal så att du kan få utbyte vid fel eller när ny teknologi och säkerhetskrav kommer. För en kassakopplad (integrerad) kortterminal stöder JobOffice Kassa Yomani kortterminal från Babs Paylink eller Verifone. Ingenico iPP350 från Bambora.

Det är viktigt att du ser över avtalen för både fasta månadskostnader för terminalhyra och transaktionsavgifter för inlösenavtalen hos bankerna. En låg månadskostnad men hög transaktionsavgift kan bli dyrare i längden.

5. Aktivera JobOffice Kassa. Hämta och installera JobOffice Kassa kostnadsfritt från vår hemsida. 

6. Skapa ditt företag. Skapa ditt företag och ställ in företagsuppgifter och användare i JobOffice.

7. Välj dina tillval. Under fliken "Arkiv" i JobOffice Kassa kan du välja vilka tillval du vill använda. Du kan alltid lägga till eller ta bort dem senare men det är bra att se över vad du behöver innan du börjar göra inställningar i kassan så att du inte missar något.

7.5. Ska du använda direkt integration mellan JobOffice Kassa och ett affärssystem bör du se till så allt är klart i ditt affärssystem här. Det är mycket att gå igenom och vad du behöver göra beror på vilket affärssystem du använder. Kontakta gärna vår support för assistans.

8. Installera drivrutiner. Har du inte redan gjort det installera drivrutiner och ställ in kvittoskrivare och annan utrustning som egen kontrollenhet. Har dina varor streckkoder är det bra att få igång din streckkodsläsare innan du börjar lägga in varor.

8.5. Ska du använda en kassakopplad kortterminal kan du nu även installera och konfigurera den. Se våra guider eller kontakta supporten för hjälp.

9. Varor och varugrupper. Börja lägg upp varugrupper först och sedan skapa dina varor tillhörande rätt varugrupp.

OBS! Ska du använda integration mot ett affärssystem ska du inte lägga in några varor i JobOffice utan allt hanteras då av ditt affärssystem. Kontakta oss för mer information.

10. Se över bokföringskonton. Under fliken "Arkiv" - Inställningar, Redovisningskonton. Standard konton är redan förvalda men du kan själv ändra efter behov. Använder du Klarna Checkout eller Swish Handel så har de egna flikar för bokföringskonton och andra inställningar.

11. Knappar. Efter att alla varor finns inlagda i JobOffice Kassa kan du börja lägga upp dina snabbknappar på kassafliken.

12. Begär en faktura. Allt som är kvar nu innan du kan ta din första kund är att välja hur du vill betala för abonnemanget. Välj "Förnya" under fliken "Arkiv" i JobOffice Kassa och välj betalmetod.

Ska du betala med autogiro kan du begära ett medgivande.

13. Testa. Innan du tar din första kund är det alltid bra att göra ett test. Lägg till en vara och sälj den. Kontrollera så allt går igenom och ett kvitto kommer ut på kvittoskrivare. Glöm inte att göra felslag eller retur på kvittot sedan så det inte räknas med i försäljningen.

14. Anmäl till Skatteverket. Du har 14 dagar på dig från din första försäljning att anmäla både kontrollenhet och JobOffice Kassa till Skatteverket.

Hoppas den här checklistan har varit till nytta. Se gärna våra andra kom igång guider eller kontakta vår support om du har några frågor eller behöver hjälp.

Lycka till med din nya kassa!