Varför skrivs inget kvitto ut på kvittoskrivaren?

Om du inte får något kvitto från din Star kvittoskrivare efter köp

Star kvittoskrivare TSP 143 EcoNedan guide är för felsökning när du använder JobOffice Kassa med en Star kvittoskrivare i 100 serien (ex. TSP 143 Eco, se bild).

Tänk på att kvittoskrivaren måste alltid installeras innan du kan använda den. Se gärna vår installations guide.

 

Kvittoskrivaren lyser grönt

Har du nyligen bytt USB-post i kassadatorn som kvittoskrivaren är ansluten till?

Varje gång du byter USB-post skapar Windows en kopia av kvittoskrivaren. Sätt tillbaka kvittoskrivaren i den USB-post den satt i tidigare om möjligt och sedan testa utskrift igen.

 

Behöver du byta skrivare i JobOffice Kassa kan du göra det i inställningar

  1. Gå till fliken "Arkiv" i JobOffice Kassa.
  2. Tryck på "Inställningar" i menyn.
  3. Väj fliken för "Kvittoskrivare"
  4. Aktivera kvittoskrivaren och välj den kvittoskrivare du vill använda i listan.
  5. Försök med en utskrift igen.



Kvittoskrivaren lyser rött eller blinkar

Om inte kvittoskrivaren lyser grönt bör du kontrollera nedan.

  1. Kontrollera så att luckan på kvittoskrivaren är ordentligt stängt. 
    1. Öppna gärna upp den och sedan stäng den igen för att vara säker.
  2. Har skrivaren slut på papper? Kvittoskrivaren varnar när pappret är slut.
  3. Kontrollera så inget papper har fastnat i kvittoskrivaren.
    1. Öppna luckan och ta ut kvittorullen för att se om den har fastnat eller trasslat. 
    2. Ta bort eventuellt papper som fastnat och lägg tillbaka rullen.
    3. När du stänger luckan ska kvittoskrivare själv mata ut en liten bit papper.
  4. Kontrollera så att elkabeln sitter i ordentligt bak på kvittoskrivaren och att den sitter i en fungerade elkontakt.
  5. Har du en USB ansluten kvittoskrivare kontrollera så att USB-sladden sitter i ordentligt i både kvittoskrivaren och kassadatorn.
  6. Hjälpe inte något av ovan steg kontakta gärna vår support för vidare assistans.

 

Kvittoskrivaren lyser inte alls

Lyser inte kvittoskrivaren alls prova med nedan steg. Vi har ännu aldrig fått in en trasig kvittoskrivare så det är viktigt att du försöker med nedan innan du skickar in din kvittoskrivare för service.

  1. Kontrollera så kvittoskrivaren inte är avstängd.
    1. Har du en USB kvittoskrivare finns det ofta en liten knapp bak på skrivaren.
    2. Har du en LAN kvittoskrivare sitter på/av knappen på sidan av kvittoskrivaren.
  2. Kontrollera så att elkabeln är ansluten både bak på skrivaren och i ett fungerade eluttag.
  3. Har du en USB-ansluten kvittoskrivare kontrollera så att USB-kabeln är inkopplad både bak på skrivaren och även i kassadatorn.
    1. Kontrollera så att datorn kvittoskrivaren är ansluten till är påslagen on inloggad i Windows.
    2. Sitter kvittoskrivaren i en USB-hub försök istället ansluta den direkt till din dator.
    3. Sitter kvittoskrivaren i datorn försök med att ansluta den till en annan USB-kontakt.
      1. Har du flera USB-kontakter på datorn försök i förstahand en Blå.
      2. Har du USB-kontakter både fram och bak på datorn försök med båda.
    4. Försök med en annan USB-kabel. Kvittoskrivaren använder USB-standarden så du kan hitta nya kablar i de flesta elektronikbutiker.
  4. Hjälpte inte något av ovan steg vänligen kontakta vår support för vidare assistans.