Om du inte får något kvitto från din Star kvittoskrivare efter köp
Nedan guide är för felsökning när du använder JobOffice Kassa med en Star kvittoskrivare i 100 serien (ex. TSP 143 Eco, se bild).
Tänk på att kvittoskrivaren måste alltid installeras innan du kan använda den. Se gärna vår installations guide.
Kvittoskrivaren lyser grönt
Har du nyligen bytt USB-post i kassadatorn som kvittoskrivaren är ansluten till?
Varje gång du byter USB-post skapar Windows en kopia av kvittoskrivaren. Sätt tillbaka kvittoskrivaren i den USB-post den satt i tidigare om möjligt och sedan testa utskrift igen.
Behöver du byta skrivare i JobOffice Kassa kan du göra det i inställningar.
Se vilken skrivare som är aktiv under Kontrollpanelen och Enheter och Skrivare i Windows.
- Gå till fliken "Arkiv" i JobOffice Kassa.
- Tryck på "Inställningar" i menyn.
- Väj fliken för "Utrustning"
- Aktivera kvittoskrivaren och välj den kvittoskrivare du vill använda i listan.
- Försök med en utskrift igen.
En utskrift har fastnat i skrivarkön.
Om du har rätt skrivare vald i kassan kan du prova med en omstart av skrivarkön.
- Tryck på Start-menyn i Windows.
- Sök på Tjänster (eller Services på engelska) och starta
- I fönstret för tjänster sök upp tjänsten "Print Spooler".
- Välj i fältet till höger (markerat med rött på bilden) Starta om eller Restart
- Vänta medans tjänsten startar om och försök sedan med utskrift igen.
Kvittoskrivaren lyser rött eller blinkar
Om inte kvittoskrivaren lyser grönt bör du kontrollera nedan.
- Kontrollera så att luckan på kvittoskrivaren är ordentligt stängd.
- Öppna gärna upp den och sedan stäng den igen för att vara säker.
- Har skrivaren slut på papper? Kvittoskrivaren varnar när den har slut på papper.
- Kontrollera så inget papper har fastnat i kvittoskrivaren.
- Öppna luckan och ta ut kvittorullen för att se om den har fastnat eller trasslat.
- Ta bort eventuellt papper som fastnat och lägg tillbaka rullen.
- När du stänger luckan ska kvittoskrivare själv mata ut en liten bit papper.
- Kontrollera så att elkabeln sitter i ordentligt bak på kvittoskrivaren och att den sitter i en fungerade elkontakt.
- Har du en USB ansluten kvittoskrivare kontrollera så att USB-sladden sitter i ordentligt i både kvittoskrivaren och kassadatorn.
- Hjälpe inte något av ovan steg kontakta gärna vår support för vidare assistans.
Kvittoskrivaren lyser inte alls
Lyser inte kvittoskrivaren alls prova med nedan steg.
- Kontrollera så kvittoskrivaren inte är avstängd.
- Beroende på modell så kan det finnas en av/på knapp antingen bak eller på sidan av skrivaren,
- Kontrollera så att elkabeln är ansluten både bak på skrivaren och i ett fungerade eluttag.
- Har du en USB-ansluten kvittoskrivare kontrollera så att USB-kabeln är inkopplad både bak på skrivaren och även i kassadatorn.
- Kontrollera så att datorn kvittoskrivaren är ansluten till är påslagen on inloggad i Windows.
- Sitter kvittoskrivaren i en USB-hub försök istället ansluta den direkt till din dator.
- Sitter kvittoskrivaren i datorn försök med att ansluta den till en annan USB-kontakt.
- Har du flera USB-kontakter på datorn försök i förstahand en Blå.
- Har du USB-kontakter både fram och bak på datorn försök med båda.
- Försök med en annan USB-kabel. Kvittoskrivaren använder USB-standarden så du kan hitta nya kablar i de flesta elektronikbutiker.
- Hjälpte inte något av ovan steg vänligen kontakta vår support för vidare assistans.