Hur gör jag en retur?

Det finns olika sätt att utföra en retur i JobOffice Kassa

Lägg till de varor kunden önskar returnera på kvittot och tryck sedan på standardknappen under Kassa-fliken för "Retur och återköp". Du får då ett minustecken framför den markerade varan som visar att det är en retur.

Ange sedan en orsak för retur med hjälp av standardknappen "Fritext för rad".

Det går även att använda knappen under fliken "Kvitton". Sök först upp det kvitto du vill göra retur på och använd knappen för att flytta varorna till ett nytt kvitto och påbörja returen.

Har kunden betalat med Klarna eller Swish Handel och vill ångra köpet måste du istället använda "Retur återköp" knappen för respektive betalsätt under fliken "Kvitton". Sök upp kvittot det gäller i kvittolistan och tryck sedan på "Retur Återköp" knappen.

Vill kunden istället byta varorna mot någon annan vara finns möjligheten att lägga till fler varor på kvittot (se notering längre ner).

När du är klar tryck på "Betala" och välj på vilket sätt kunden ska få tillbaka sina pengar.

Notera att Skatteverkets föreskrifter för användning av kassaregister (5.22 SKV M 2012:8) kräver att du alltid anger en orsak för returen och att du aldrig blandar retur och köp på samma kvitto enligt nedan utdrag från föreskrifterna.

5.22 - Av definitionen av returkvitto följer att ett företag inte får registrera en retur som en delpost på ett kassakvitto. Om en kund i samband med ett köp även vill returnera en tidigare köpt vara ska företaget därför behandla detta var för sig på ett kassakvitto respektive ett returkvitto.