Felsökning Yomani kortterminal från Babs Paylink eller Verifone

Använd gärna nedan guide för att felsöka eventuella problem med Yomani kortterminal från Babs Paylink eller Verifone

Bild på JobOffice Kassa med Yomani kortterminal från Babs Paylink eller Verifone


Innan du börjar tänk på att Yomani kortterminal måste först konfigureras innan den kan användas med JobOffice Kassa.

Om din kortterminal har förlorat kontakten med JobOffice Kassa följ nedan steg för att felsöka och åtgärda anslutningen. Tänk på att alltid kontrollera så att din kassadator Internetanslutning innan du börjar.

Kortterminalen startar inte.

1. Kontrollera så att elkabel (rund svart kontakt) bak på kortterminalen sitter i och har inte lossnat och även sitt inkopplad till en elkontakt.

2. Har du kontrollerat ovan kontakta den leverantör (Babs eller Verifone) du har fått terminalen från för vidare felsökning.

Den gröna rutan i JobOffice Kassa under fliken kassa visar ingen information

Se vad som står i kortterminalen. Om det inte visas något i den gröna rutan (status rutan för kortterminal på kassafliken) så ska det alltid stå "TERMINAL STÄNGD" i displayen på kortterminalen.

Står det inte "TERMINAL STÄNGD" på kortterminalen hoppa till steg 3.

1. Till höger om den gröna rutan i JobOffice Kassa finns det en knapp för "Funktioner". Tryck på den för att se menyn över tillgängliga funktioner för kortterminalen. Längst ner välj "Koppla ifrån" eller "Anslut". Står det koppla ifrån tryck på "Funktioner" igen och välj "Anslut".

2. Efter att du valt "Anslut" vänta i några sekunder, om det nu visas "NY KUND" både i den gröna rutan och kortterminalen så har de anslutning igen och du behöver inte gå vidare guiden.

3. Du bör göra en omstart på kortterminalen. På baksidan av terminalen dra ut strömsladden (rund kontakt).

4. Stäng ner JobOffice Kassa på krysset längst upp till höger.

5. Anslut strömsladden till kortterminalen igen och vänta medans den startar och det står "TERMINAL STÄNGD" i kortterminalen.

Om inte terminalen går över till "TERMINAL STÄNGD" eller om något annat felmeddelande visas i kortterminalen efter omstart bör du kontakta den leverantör du fått terminalen ifrån, antingen Babs Paylink eller Verifone.

6. När det står "TERMINAL STÄNGD" starta JobOffice Kassa igen. Går både terminal och den gröna rutan i JobOffice över till "NY KUND" igen så har de åter anslutning och du behöver inte gå vidare i guiden.

7. Kontrollera IP inställningarna i JobOffice Kassa genom att gå till fliken "Arkiv" och sedan knappen för "Inställningar" i JobOffice Kassa. Här hittar du en flik för "Yomani kortterminal". I "IP Adress:" fältet ska IP-nummer för kortterminalen vara ifylld. Står det inga siffror ange kortterminalens IP adress och tryck aktivera. Om kortterminalen och Status: sedan visar "NY KUND" igen så har de åter anslutning och du behöver inte gå vidare i guiden.

Har du ännu inte ställt in IP-nummer på kortterminalen se vår guide för att konfigurera terminalen.

Nedan felsökning kommer gå över enklare nätverksinställningar. Är din utrustning i ett nätverk du inte själv har kontroll över eller är osäker på vad du ska använda bör du kontakta din IT support innan du ändrar något.

8. Kontrollera så IP adress i JobOffice Kassa är samma som är inställt på kortterminalen. Under inställningarna för Yomani kortterminal avaktivera terminalen.

9. När det står "TERMINAL STÄNGD" i kortterminalen tryck på Meny knappen och ange lösenord "123456".

10. I menyn välj:

2 (kommunikation)
1 (nätverk)
1 (dynamisk/fast ip)
Fast IP

11. Du borde nu se den IP-adress som används på terminalen. Kontrollera så att det är samma som står i JobOffice.

12. Är det inte samma IP-adress ange det nummer som står i terminalen i JobOffice Kassa. Alternativt ange en annan IP-adress i terminalen och JobOffice Kassa.

13. Tryck sedan OK (grön knapp) i kortterminalen för att bekräfta IP-adressen.

14. Kontrollera så att nätmasken stämmer med det som används i ditt nätverk. Vanligtvis 255.255.255.0. Ändra och/eller tryck sedan OK (grön knapp) för att bekräfta.

15. Kontrollera så att IP-adress till gateway (oftast din router) är samma som används i ditt nätverk som kassadatorn och kortterminalen är kopplad till. Ändra och/eller tryck sedan OK (grön knapp) för att bekräfta.

16. Vänta medans terminalen bekräftar dina inställningar. När den är klar och tillbaka i menyn gör steg 3 -6

Om ingen av ovan punkter har löst felet kontakta gärna vår support så hjälper vi dig vidare.