Felsökning Yomani kortterminal från Verifone

Använd gärna nedan guide för att felsöka eventuella problem med Yomani kortterminal från Verifone

Bild på JobOffice Kassa med Yomani kortterminal från Babs Paylink eller Verifone


Innan du börjar tänk på att Yomani kortterminal måste först konfigureras innan den kan användas med JobOffice Kassa. Läs hur du gör här.

 

Om din kortterminal har förlorat kontakten med JobOffice Kassa följ nedan steg för att felsöka och åtgärda anslutningen. Tänk på att alltid kontrollera så att din kassadator Internetanslutning innan du börjar.

 

 

Medges ej

Kortterminalleverantören eller banken har nekat kundens kort eller köpet.  Testa gärna att göra om köpet igen efter varje steg.

  1. Försök igen eller testa ett annat kort om möjligt.
  2. Kontrollera din Internetanslutning till kassan och kortterminalen. 
  3. Försök att göra dagsavslut i kortterminalen.
    1. Under fliken "Kassa" vid den gröna rutan i längst upp i mitten välj "Funktioner" och Z dagsrapport".
  4. Försök med omstart av kortterminal (se nedan)
  5. Hjälper inte någon av ovan kontakta Verifone.

Återanslutning av kortterminal

Skulle kassan och kortterminalen tappa kontakten kan du alltid försöka återansluta den manuellt.

  1. Till höger om den gröna rutan i JobOffice Kassa finns det en knapp för "Funktioner". Tryck på den för att se menyn över tillgängliga funktioner för kortterminalen.
  2. Längst ner välj "Koppla ifrån" eller "Anslut".
    1. Står det koppla ifrån tryck på "Funktioner" igen och välj "Anslut".
  3. Efter att du valt "Anslut" vänta i några sekunder, om det nu visas "NY KUND" både i den gröna rutan och kortterminalen så har de anslutning igen.

 

 

Omstart av terminal

Om inte terminalen kan återansluta till kassan eller kontakta Verifone hjälper det ofta med en omstart av kortterminalen.


  1. På baksidan av terminalen dra ut strömsladden (rund kontakt).
  2. När du ser att displayn i kortterminalen är avstängd anslut strömsladden till kortterminalen igen.
  3. Vänta medans den startar och det står "TERMINAL STÄNGD" i kortterminalen.
  4. I JobOffice Kassa återanslut kortterminalen igen via Funktioner-menyn (se ovan guide  för återanslutning av kortterminal)
  5. Får du "NY KUND" eller "Temrminal Ansluten" försök med ditt köp igen.

Hjälpe inte någon av ovan punkter kontakta gärna vår support så hjälper vi dig vidare.