Felsökning iPP350 USB från Bambora eller Nets

Använd gärna nedan guide för att felsöka eventuella problem med USB kopplad Ingenico iPP350 från Bambora eller Nets.

Bild på JobOffice Kassa med kortterminal från Bambora eller Nets

Innan du börjar tänk på att iPP350 måste installeras med rätt drivrutiner och konfigureras av Bambora eller Nets så att den fungerar med JobOffice Kassa.

Om din kortterminal har förlorat kontakten med JobOffice följ nedan steg för att felsöka och åtgärda anslutningen. Tänkt på att alltid kontrollera så din dator har Internetanslutning innan du börjar.

 

 

Medges ej

Kortterminalleverantören eller banken har nekat kundens kort eller köpet.  Testa gärna att göra om köpet igen efter varje steg.

  1. Kontrollera så att kassadatorn som kortterminalen är ansluten till har Internetanslutning.
  2. Be kunden försöka med ett annat kort om så är möjligt.
  3. Försök med att göra dagsavslut i kortterminalen. Detta gör du via menyn i kortterminalen. Hör med din leverantör Nets eller Bambora om du är osäker hur.
  4. Försök med en omstart av kortterminalen (se nedan)
  5. Hjälpte inte något av ovan kontakta din leverantör av kortterminalen, antingen Bambora eller Nets.

Beloppet i kassan går inte vidare till kortterminalen (omstart)

Om kortterminalen har tappat kontakt med kassan räcker det oftast med in omstart av kortterminalen.

  1. Stäng ner JobOffice Kassa programmet.
  2. Koppla loss USB-sladden från under kortterminalen så att den stängs av helt.
  3. Vänta i några sekunder och anslut kortterminalen igen.
    1. OBS! Har du nyligen bytt UBS port kortterminalen är ansluten till? I så fall försök att ansluta den till den port som användes tidigare om så är möjligt.
  4. Vänta medans den har startat upp igen och visar Bambora eller Nets (Sätt i / dra kort) i kortterminalen.
  5. Starta JobOffice Kassa igen och försök igen.
  6. Hjälpte inte detta kontakta gärna vår support för vidare assistans.