Felsökning iPP350 USB från Bambora eller Nets

Använd gärna nedan guide för att felsöka eventuella problem med USB kopplad Ingenico iPP350 från Bambora eller Nets.

Bild på JobOffice Kassa med kortterminal från Bambora eller Nets

Innan du börjar tänk på att iPP350 måste installeras med rätt drivrutiner och konfigureras av Bambora eller Nets så att den fungerar med JobOffice Kassa.

 

Om din kortterminal har förlorat kontakten med JobOffice Kassa följ nedan steg för att felsöka och åtgärda anslutningen. Tänkt på att alltid kontrollera så att din dator har Internetanslutning innan du börjar.

 

 

Medges ej

Kortterminalleverantören eller banken har nekat kundens kort eller köp.  Testa gärna att göra om köpet igen efter varje steg.

  1. Kontrollera så att kassadatorn som kortterminalen är ansluten till har Internetanslutning.
  2. Be kunden försöka med ett annat kort om så är möjligt.
  3. Gör ett dagsavslut i kortterminalen. Detta gör du via menyn i kortterminalen. Hör med din leverantör Nets eller Bambora om du är osäker hur.
  4. Försök med en omstart av kortterminalen (se nedan)
  5. Hjälpte inte något av ovan kontakta din leverantör av kortterminalen, antingen Bambora eller Nets.

 

Återanslutning av kortterminal

Skulle kassan och kortterminalen tappa kontakten kan du alltid försöka återansluta den manuellt.

  1. Till höger om den gröna rutan i JobOffice Kassa finns det en knapp för "Funktioner". Tryck på den för att se menyn över tillgängliga funktioner för kortterminalen.
  2. Längst ner välj "Koppla ifrån" eller "Anslut".
    1. Står det koppla ifrån tryck på "Funktioner" igen och välj "Anslut".
  3. Efter att du valt "Anslut" vänta i några sekunder, om det nu visas "SÄTT I / DRA KORT" eller "BAMBORA" både i kassan och kortterminalen så har de anslutning igen.
  4. Försök med ditt köp igen.

 

 

 

Omstart av terminal

Om inte terminalen kan återansluta till kassan hjälper det ofta med en omstart av kortterminalen.

  1. Stäng ner JobOffice Kassa på krysset.
  2. Koppla ut ström från kortterminalen så att den stängs av helt.
    1. Har du en terminal från Nets är den oftast ansluten direkt till datorn med USB. Koppla loss USB-sladden till terminalen för att stänga av den. Var noga med att sätta tillbaka den i samma uttag.
  3. När du ser att displayen i kortterminalen är avstängd anslut strömsladden/USB till kortterminalen igen.
  4. Vänta medans den startar och det står "SÄTT I/DRA KORT" eller "BAMBORA" i kortterminalen.
  5. Starta JobOffice Kassa igen och se om terminalen återansluter.
  6. Om in terminal återansluter vid start av kassan försök återanslut kortterminalen manuellt via Funktioner-menyn (se ovan guide  för återanslutning av kortterminal)
  7. Får du "SÄTT I / DRA KORT" eller "Terminal Ansluten" eller "BAMBORA" försök med ditt köp igen.

Hjälpe inte någon av ovan punkter kontakta gärna vår support så hjälper vi dig vidare.